tisdag 29 september 2009

Picassos liv!


HEJ!

Nu ska jag berätta om Pablo Picassos liv (Jag skulle forska om någon konstnär sa min lärare).

Picasso föddes den 25 oktober 1881 i en stad som heter Málaga, Andalusien i Spanien.
Pablo Picasso föddes dramatiskt. Sjuksköterskan trodde han var död och la honom åt sidan men farbroder och docktorn räddade Picassos liv.
Picasso levde i "exil" (Han fick inte bo i sitt hemland).
Därför flyttade Pablo Picasso hit till Provence.
1904 flyttade han till Paris och lärde känna författare och konstnärer.
Pablo Picasso målade ofta av andras konst fast på ett enklare, roligare och på sitt eget sätt.
(se bilden)
Pablo Picasso var väldigt intreserad av Cézannes konst. Cézanne föddes 1839 i Aix.
Picassos fem långa kärlekar var balettdansösen Olga Khoklova, fotografen Dora Maar, keramikern Jacqueline Roque, Marie-Thérèse Whalter och konstnären Francoise Gilot.
Picassos riktiga namn var Pablo (eller Pablito) Diego Jose Francisco de Paula Juan Nepomuseno María de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Mártr Patricio Ruiz y Picasso.

SÅ!
Jag har varit och kollat på hans orginella målningar!
Det var i fredags eller lördags.

P.S. Den första bilden har jag gjort och den röda katten har pappa gjort.

/Sara!=P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar